Można się spotkać z opinią, że środowisko brokerów jest konserwatywne pod kątem innowacji. Istotnie, wielu brokerów zdaje się niechętnym okiem spoglądać na stale poszerzający się wachlarz technologicznych nowinek, bardziej ufając swojemu profesjonalizmowi, wiedzy i dotychczasowemu doświadczeniu zawodowemu. Istnieje jednak spora różnica między nowinkami, których żywotność bywa krótka, a innowacjami. Za tymi drugimi stoją zdecydowanie głębsze i trwalsze procesy zmian zachodzących w naszej współczesności. Zgodnie z antycznym spostrzeżeniem panta rhei warto przewidywać, dokąd zmierza nurt modernizacji, jeżeli się nie chce osiąść na mieliźnie przemian. Współczesny klient przyzwyczajony jest do standardu, z którym spotyka się, korzystając z usług branż sięgających po innowacyjne technologie od dawna. Oczekuje rozwiązań stosowanych, chociażby w bankowości czy handlu: wygody, błyskawicznej odpowiedzi i rozwiązania problemu, dostępu do produktu/usługi przez całą dobę.
Jak dziś wygląda praca brokera?
Jego biuro przenika się ze sferą wirtualną. Korzystając z cyfrowego dostępu do danych, może on jednym kliknięciem zweryfikować informacje na temat klientów, sprawdzić rejestry, bazy danych i katalog ofert niezależnie od tego, w którym miejscu akurat przebywa. Współczesne systemy IT, które wykorzystujemy w Polskiej Kancelarii Brokerskiej potrafią znacznie więcej niż tylko udostępniać dane: ich siłą jest automatyzacja procesów pracy. Program informatyczny analizując pracę brokera, zaproponuje mu optymalny harmonogram działań, przeanalizuje ryzyko i szkodowość używając modeli matematyczno-statystycznych. Efekt? Pracownik w szybkim czasie uzyska wiedzę potrzebną mu do najkorzystniejszej obsługi klienta.
W Polskiej Kancelarii Brokerskiej kierujemy się mottem: „Zawsze po Twojej stronie”. Nowe technologie wykorzystujemy tak, by przełożyły się na najwyższy poziom serwisu dla naszych Partnerów. Innowacja od lat jest elementem naszej przewagi konkurencyjnej.
Angażujemy się w chatboty i voiceboty. Uczymy voiceboty obsługi kolejnych funkcjonalności najczęściej powtarzających się w obsłudze Klientów. „Zatrudniliśmy” boty m.in. do komunikowania się w obszarze likwidacji prostych szkód oraz przy usługach assistance. Dzięki temu ponad 60% Klientów uzyskało wszystkie oczekiwane informacje od wirtualnego asystenta bez żadnych problemów.
Rozwijamy również pionierski projekt wspierający zarządzenie ryzykiem w zakładach produkcyjnych, a także wśród klientów flotowych. Zlikwidowane dziesiątki tysięcy szkód pozwoliły wskazać, które miejsca w zakładach produkcyjnych generują najwięcej awarii. Montowane tam czujniki IoT z wyprzedzeniem mogą informować o potencjalnej awarii i zdecydowanie zmniejszać ryzyko dla przedsiębiorców.
Sięgając po powyższe innowacje, nasi brokerzy zyskują większą przestrzeń na pracę koncepcyjną i twórczą, co ostatecznie przekłada się na większą satysfakcję naszych Partnerów. Powtarzalność stała się domeną technologii.
Co na horyzoncie?
Mądrze wykorzystane unowocześnienie przekłada się na korzyści zarówno dla brokera, jak i klienta. Branża ubezpieczeniowa musi stale mieć na uwadze szerszą perspektywę zmian. W dziedzinie technologii zachodzą one szybko: coraz bardziej rozbudowana telematyka, cyfryzacja nowych przestrzeni (domy, samochody), wykorzystanie dronów, cyberbezpieczeństwo. Polska Kancelaria Brokerska nie traci tych tematów z oczu i zamierza pełnić w tej technologicznej zmianie kluczową rolę.
Autor: Paweł Janczak, prezes zarządu Polskiej Kancelarii Brokerskiej
HOME&MARKET
NR 07-08, LIPIEC-SIERPIEŃ 2021