Zawsze po Twojej stronie
Thursday, 19 September 2024

Reaguj i Odbudowuj 360

Reaguj i Odbudowuj 360

Rekomendowany Plan Reagowania po powodzi Sztabu Kryzysowego PKB.

W obliczu klęski powodzi, ważne jest podjęcie właściwych kroków, które pomogą złagodzić szkody i rozpocząć odbudowę. Przygotowaliśmy kompleksowy przewodnik, który pomoże Wam skutecznie poradzić sobie w tych trudnych czasach.

 

 

 

1. ZABEZPIECZENIE MIEJSCA ZDARZENIA 

Priorytet: Bezpieczeństwo mieszkańców i pracowników. 

Działania: 

  • Oznaczenie i ograniczenie dostępu do zagrożonych obszarów. 
  • Ewakuacja mieszkańców w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia. 
  • Ocena stanu budynku przez specjalistów, w tym nadzór budowlany w przypadku podejrzenia uszkodzeń elementów konstrukcyjnych budynku

Wsparcie służb publicznych: 

Straż pożarna – może pomóc w ewakuacji i zabezpieczeniu miejsca zdarzenia. 

Policja – zabezpieczenie terenu oraz kontrola ruchu wokół miejsca katastrofy. 

 

2. OKREŚL POTRZEBY

Priorytet: Dostęp do środków bezpieczeństwa i pomocy na dalszych etapach.

Działania: 

  • Opracuj listę rzeczy najbardziej potrzebnych mieszkańcom
  • Opracuj listę sprzętu i usług najbardziej potrzebnych w celu zapobiegania dalszym szkodom i służących przywracaniu mienia do stanu poprzedniego
  • Przekaż listę do lokalnego Sztabu Kryzysowego
  • Opublikuj listę na stronie internetowej
  • Przekaż listę do partnerów biznesowych

Wsparcie:

Społeczeństwo i wiele organizacji w poczuciu empatii i wielkiej tragedii pragnie udzielić pomocy, potrzebują informacji o potrzebach, pozwól na to, aby inni byli w stanie udzielić pomocy.

 

3. KONTAKT Z LOKALNĄ REPREZENTACJĄ RZĄDOWEGO SZTABU KRYZYSOWEGO – ZWYKLE JEDNOSTKA GMINNA

  • Harmonogram działań służb
  • Plan działań służb
  • Zgłoszenie potrzeb na Twoim zasobie

 

4. INWENTARYZACJA SZKÓD

Priorytet: Opracowanie systematyki prowadzenia dalszych działań

Działanie :

  1. Powołaj Zespół ds. inwentaryzacji szkód, postaraj się aby osoby w zespołach posiadały odpowiednie kwalifikacje do oceny sytuacji.
  2. Opracuj harmonogram działań w zakresie inwentaryzacji i kolejność przedmiotową działań, mają na uwadze ich znaczenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego.
  3. Raportuj wyniki.

Wyniki inwentaryzacji trzeba przekazać do sztabu kryzysowego, w formie raportu szczegółowego. Warto aby raport zawierał:

  • Opis zidentyfikowanych szkód.
  • Priorytety w zakresie koniecznych napraw.
  • Szacowany czas i zasoby niezbędne do przywrócenia funkcjonalności.
  • Możliwe zagrożenia wynikające z pozostawienia szkód bez natychmiastowej interwencji.

       4.   Przygotuj się na stałą Aktualizację i priorytetyzację działań.

Wsparcie służb publicznych:

W zależności od potrzeb i rozmiaru szkód, współpracuj z lokalnymi służbami, firmami budowlanymi oraz podmiotami odpowiedzialnymi za infrastrukturę techniczną (np. zakłady energetyczne, wodociągi) w obszarach kluczowych dla sprawnego przeprowadzenia działań naprawczych.

 

5. WYPOMPOWYWANIE WODY 

Priorytet: Szybkie usunięcie wody, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom. 

Działania: 

  • Skorzystanie z pomp do wypompowywania wody z piwnic i niższych pięter.
  • Współpraca z firmami specjalizującymi się w osuszaniu budynków odwadnianiu terenów.

Wsparcie służb publicznych: 

Straż pożarna i Sztab Kryzysowy – w pierwszej kolejności, może zapewnić sprzęt i pomoc w wypompowywaniu wody.  

 

6. OSUSZANIE BUDYNKÓW 

Priorytet: Ograniczenie wilgoci, aby uniknąć rozwoju pleśni i dalszych zniszczeń. 

Działania: 

  • Agregaty prądotwórcze - z uwagi na możliwy brak mediów, ustal potrzebne są agregaty prądotwórcze.
  • Instalacja osuszaczy i wentylatorów. 
  • Regularne kontrolowanie poziomu wilgotności wewnątrz budynku. 
  • Osuszanie ścian, podłóg, stropów za pomocą specjalistycznych urządzeń. 
  • Wietrzenie zalanych powierzchni.
  • Ochrona sprzętu - upewnij się, że agregaty i urządzenia osuszające będą zabezpieczone na wypadek kradzieży, w innym przypadku istnieje podwyższone ryzyko przewłaszczenia lub kradzieży zwykłej. 

Wsparcie służb publicznych: 

Straż pożarna i Sztab Kryzysowy – w pierwszej kolejności, możliwe jest, że w ramach prowadzonych działań pomocy publicznej, w regionie zapewnione zostanie dostęp do agregatów i innych urządzeń.

 

7. PRZYWRÓCENIE MEDIÓW 

Priorytet: Umożliwienie ponownego uruchomienia instalacji elektrycznej, gazowej i wodociągowej. 

Działania: 

  • Sprawdzenie i naprawa instalacji elektrycznej przez wykwalifikowanego elektryka. 
  • Sprawdzenie systemu gazowego, upewnienie się, że nie ma wycieków. 
  • Ocena systemu wodociągowego pod kątem uszkodzeń. 

Wsparcie służb publicznych: 

Przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe – odpowiedzialne za przywrócenie dostaw oraz sprawdzenie bezpieczeństwa instalacji. 

Lokalne przedsiębiorstwa wodociągowe – zajmą się naprawą sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. 

 

8. UPRZĄTNIĘCIE TERENU 

Priorytet: Oczyszczenie nieruchomości z błota, odpadów i pozostałości po powodzi. 

Działania: 

  • Usunięcie wszelkich zanieczyszczeń oraz odpadów. 
  • Oczyszczenie piwnic, drenaży oraz systemów odwadniających. 
  • Dezynfekcja budynków oraz terenu. 

Wsparcie służb publicznych: 

Samorządy lokalne – mogą zorganizować specjalne ekipy sprzątające i udostępnić kontenery na odpady.

Firmy komunalne – mogą pomóc w odbiorze i utylizacji odpadów. 

Sztab Kryzysowy – ustal, czy nie są organizowane działania ze strony jednostek samorządowych lub wojska.

 

9. SPRAWDZANIE INSTALACJI 

Priorytet: Zapewnienie, że budynek i jego instalacje są bezpieczne do ponownego użytkowania. 

Działania: 

  • Kontrola stanu technicznego instalacji elektrycznych, grzewczych, wodociągowych i kanalizacyjnych. 
  • Współpraca z rzeczoznawcami i specjalistami w celu wydania odpowiednich certyfikatów. 

Wsparcie służb publicznych: 

Inspektorzy budowlani – mogą przeprowadzić kontrole techniczne, aby ocenić stan bezpieczeństwa budynku. 

 

10. NAPRAWA SZKÓD 

Priorytet: Przywrócenie budynku do stanu sprzed powodzi. 

Działania: 

  • Naprawa lub wymiana zniszczonych elementów budynku, takich jak ściany, podłogi, dachy. 
  • Renowacja systemów grzewczych, klimatyzacyjnych, instalacji wodno-kanalizacyjnych. 
  • Prace remontowe zgodnie z zaleceniami technicznymi i normami budowlanymi. 

Wsparcie służb publicznych: 

W zależności od skali zniszczeń, lokalne samorządy mogą oferować wsparcie finansowe lub techniczne. 

 

11. DOKUMENTACJA DO SZKÓD 

Priorytet: Przygotowanie pełnej dokumentacji na potrzeby ubezpieczyciela podczas dochodzenia roszczeń. 

Działania: 

  • Fotografowanie (zdjęcia ogólne i szczegółowe) i spisanie uszkodzeń na każdym możliwym etapie. 
  • Gromadzenie faktur, szczegółowych kosztorysów, ofert do każdego wykonywanego rodzaju prac.
  • W przypadku osuszania przedstawienie protokołu z wykonywanych czynności zawierające koniecznie zdjęcia miernika wilgotności z dnia rozpoczęcia prac, pomiarów pośrednich i pomiaru po zakończeniu osuszania.
  • Dostarczenie opinii serwisu dla sprzętu elektronicznego wskazującego zakres uszkodzeń wraz ze specyfikacją naprawy.

Złożenie wniosków o odszkodowania za pośrednictwem Polskiej Kancelaria Brokerskiej – sposoby kontaktu wskazane w nocie kryzysowej TUTAJ  

UWAGA: do uzyskania pierwszych zaliczek ma pokrycie kosztów w większości przypadków wystarczy informacja o miejscu zdarzenia oraz dane nt metrażu. Przekazanie pierwszych środków ułatwić może prowadzenie akcji zabezpieczających i chroniących majątek przed zwiększaniem się szkody.

POBIERZ PDF. DO DRUKU

 

 

 

 
Ten serwis używa plików cookies.
Korzystanie z tego serwisu, bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Czytaj więcej...