Ty oddajesz uszkodzone auto, a wraca do Ciebie naprawione – bez potrzeby rozliczania się, kompletowania faktur czy zastanawiania się, czy wypłacona kwota wystarczy na porządną naprawę.
W skrócie metoda serwisowa to sposób wypłaty świadczenia w ramach polisy komunikacyjnej, polegający na rozliczeniu się TU z warsztatem samochodowym, w którym ubezpieczony naprawił pojazd. Ten model – zwany również metodą bezgotówkową lub warsztatową – sprawia, że cała procedura przebiega niemal automatycznie. Jeśli chodzi o wybór warsztatu, to możesz go wybrać samodzielnie lub z listy warsztatów ubezpieczyciela, z którymi ma podpisaną umowę o współpracy.
Jak wspomniane zostało powyżej, w metodzie serwisowej nie dostajesz pieniędzy – dostajesz usługę. Odpadają formalności, nie musisz analizować kosztorysu ani stresować się, czy warsztat użyje części oryginalnych czy zamienników.
ZALETY METODY SERWISOWEJ
Wygoda: Ubezpieczony nie musi martwić się o formalności związane z wypłatą odszkodowania. Warsztat zajmuje się wszystkimi procedurami związanymi z ubezpieczycielem.
Gwarancja jakości: Ubezpieczyciele często współpracują z ASO danej marki lub warsztatami partnerskimi danego TU, co zwiększa szanse na wysoką jakość wykonanej naprawy.
Mniej stresu: Klient nie musi angażować się w proces likwidacji szkody, co może być korzystne w trudnych sytuacjach po wypadku.
Warto jednak pamiętać, że ta wygoda może mieć swoją cenę. Naprawa metodą serwisową bywa dłuższa – ze względu na wewnętrzne procedury akceptacji i rozliczenia – a stawki roboczogodzin w wybranych serwisach mogą być wyższe. Dlatego przy drobnych uszkodzeniach nie zawsze będzie to opcja najbardziej opłacalna.
Na tle metody kosztorysowej – w której to Ty otrzymujesz środki i decydujesz, jak, kiedy i gdzie naprawisz auto – metoda serwisowa wyróżnia się brakiem konieczności angażowania się w cały proces. To rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie komfort, przejrzystość i fachowość.
Podsumowując, metoda serwisowa to forma rozliczenia szkody, w której poszkodowany przekazuje obowiązki i odpowiedzialność dalej – towarzystwu i serwisowi. A sam zyskuje coś znacznie ważniejszego niż odszkodowanie w gotówce: czas, spokój i poczucie, że jego sprawą zajmą się profesjonaliści.
WAŻNE
Klient oddając pojazd do serwisu na naprawę serwisową (bezgotówkową) dostaje do podpisania pełnomocnictwo do naprawy i odbioru odszkodowania przez warsztat. Niezależnie od tego, czy klient decyduje się na naprawę w warsztacie wybranym samodzielnie, czy współpracującym z Towarzystwem Ubezpieczeń, kosztorys naprawy podlega weryfikacji przez ubezpieczyciela. Może się zdarzyć, że nie zostanie on zaakceptowany w pełnej wysokości. W takiej sytuacji – zgodnie z zapisami zawartymi w pełnomocnictwie – klient zobowiązuje się do pokrycia ewentualnej różnicy z własnych środków.
Dlatego rekomendujemy naszym klientom, aby przy podpisywaniu pełnomocnictwa na rzecz warsztatu – obejmującego zarówno naprawę pojazdu, jak i odbiór odszkodowania – zawarli dodatkowe zastrzeżenie. Zalecamy, aby w pełnomocnictwie znalazł się zapis, że „warsztat przystąpi do naprawy pojazdu dopiero po uzyskaniu od ubezpieczyciela akceptacji pełnych kosztów naprawy, zgodnie z przedłożonym kosztorysem”. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć nieporozumień i dodatkowych kosztów po stronie klienta.